איך למנוע ירידה בשמיעה אצל מתבגרים?

איך למנוע ירידה בשמיעה אצל מתבגרים?

נתחיל בחדשות הרעות: בשנת 2008 אבחן ארגון הבריאות העולמי שכמות הלוקים בירידת שמיעה הולכת וגדלה. במקביל התגלה כי גיל התחלת ירידת השמיעה הולך ויורד 

הסיבה: עולמנו הופך לרועש יותר ויותר, וכאשר מדובר בבני נוער – הנזק הוא נזק עצמי כתוצאה מ"רעש מהנה" בהופעות, מקומות בילוי והאזנה למוזיקה באוזניות.

החדשות הטובות הן שניתן למזער נזקים. ירידה בשמיעה הנובעת מחשיפה לרעש חזק יכולה להשתקם אם מאפשרים התאוששות על ידי מניעת חשיפות לרעש חזק. לעומת זאת רעש מתמיד שלא מאפשר תהליך שיקום – עשוי לגרום לנזק בלתי הפיך.

אז לצעוק "מה זה הרעש הזה שלכם?" ו"לא להרעיש בין שתיים לארבע" אנחנו כבר יודעים שלא מועיל. הרי אנחנו עצמנו היינו כבר שם בצד שצועקים עליו. אבל עם קצת חשיבה יצירתית וכללים ברורים יש מה לעשות:

• הימנעו מהפעלת שני מכשירים מחוללי רעש במקביל. אם אחד מבני הבית צופה בטלוויזיה, דחו את הפעלת שואב האבק למועד מאוחר יותר. אם תפעילו את שואב האבק במקביל – לא רק שייווצר רעש כפול אלא שהצופה בטלוויזיה יגביר כפעולת נגד את עצמת הקול בטלוויזיה.

• מכשירי ה MP3 מחויבים היום על פי חוק לכלול מנגנון הגבלת עוצמת הקול. נצלו מנגנון זה והגדירו את עוצמת הקול המירבית במכשיר בעת שהייה בסביבה שקטה. כך תהיו בטוחים שגם אם תגיעו למקום רועש לא תגבירו את עוצמת הקול לרעש מזיק.

• את עוצמת הקול של הרדיו או נגן התקליטורים ברכבכם כוונו כשאתם עדיין בחניה. השאירו אותו בעוצמה זו ואל תתפתו להגביר אותו בעת הנסיעה. אמנם בכביש סואן מאוד אולי תפסידו חלק משיר או ראיון ברדיו אך תמנעו מעצמכם נזק שמיעתי.

• אזניות: אך ורק חיצוניות היושבות על האפרכסת ולא אוזניות המוחדרות לתעלת השמע הגורמות לאנרגיה המלאה של הקול להגיע אל עור התוף ללא איבוד למרחב. בנוסף, האוזניות האלה מנתקות את המשתמש מהסביבה באופן מובהק יותר. כדאי להשתמש באוזניות איכותיות האוטמות רעש חיצוני – אחרת באופן טבעי תתפתו להגביר את עצמת הקול.

• צרו זמני שקט בבית. הן יאפשרו לאוזן להתאושש מהרעשים ולהשתקם.

• לא להתבייש להשתמש באטמי אוזניים בעת קרבה לרעש קיצוני: קידוח בבית, א אפילו ישיבה ברוע משפחתי ממש על יד הרמקול של הלהקה. חפשו על אריזת האטמים את האותיות (NRR-Noise Reduction Rate) ואת המספר המופיע לצידו. מדד זה מדווח על מספר הדציבלים שאטם זה מפחית מעוצמת הרעש. רצוי לרכוש אטם המפחית 20 דציבל ויותר מהרעש (NRR>20).

• הסתובבו בבית והנמיכו עצמת קול של מכשירים כך שבשימוש הבא הם יתחילו לפעול על עצמה נמוכה יותר.

• זיהיתם ירידה בשמיעה? פנו אל רופא אף אוזן גורן לבדיקה.

פתגם אפריקני אומר ״הטיפש מדבר והחכם שומע״ אז הבה נהיה חכמים על מנת שנהיה שומעים.

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן